13-11-2014 El Kelaa M'gouna - Todrakloof - Erfoud

Dag 4

Naar het O via N10, R702
Vandaag start onze fietstocht vanuit de levendige stad Tinerhir. Deze stad dankt zijn rijkdommen aan verscheidene zilvermijnen in de omgeving en staat bekend om zijn zilveren sieraden, Ten noorden van Tinerhir ligt een palmbos waar de Wadi Todra doorheen stroomt. Door het inslijtende water van deze beek is de Todrakloof, waar we in zullen fietsen, gevormd. De rotswanden steken loodrecht tot 300 meter de hoogte in. Deze wanden zijn bekend bij de meer ervaren bergbeklimmers, want het zijn de indrukwekkendste rotswanden van Zuid-Marokko. We fietsen een gedeelte van de route naar Erfoud, een van de belangrijkste oases van Marokko die zijn bekendheid dankt aan de fossielbewerking. Hier overnachten we in een sfeervol hotel met zwembad waar je de stilte van de woestijn ervaart.

Verslag
Vandaag minder zware fietsritten (in totaal 45 Km) Spectaculair landschap. We zijn net aangekomen in Eroud
AE4F1274F7E907B91893ADA71CD98950.jpgAE49D83DE50D0D23E038BF165576E198.jpgAE43A99DA7E59E378DDF45D2BD7BB6FA.jpgAE46B4D4BD510945C195AA0243517219.jpgAE413EE7019D9C0AEC3A10E1AD70EDFD.jpgP1090676.jpg

Geplaatst door Jan Van Acker 13:50 Reacties (1)

12-11-2014 Imi n'Ifri - El Kelaa M'gouna

Dag 3

Eerst naar het Z via de R307 en dan O via N10

Het imposante Atlasgebergte heeft een gevarieerd, paradijselijk landschap dat zich kenmerkt door hoge bergkammen en diep ingesneden dalen. Het is de hoogste bergketen van Noord-Afrika en heeft toppen boven de 4000 meter. Er lopen geen wegen door het gebergte en in de valleien tref je geïsoleerd gelegen dorpjes waar de Berber een hard bestaan hebben. Vandaag steken we de Hoge Atlas over van noord naar zuid. Nadat we zijn afgezet op de Tizi n’Outfi (de pas Outfi), dalen we na nog een korte klim af naar het mooie dorp Ait Tamlin en de vallei Tessaout. Daar veranderen we van weg en zullen we onze weg vervolgen op de Tizi n’Fedrhate op 2150 meter. Vervolgens dalen we af naar het dorp Ghassate. El-Kelaa M’gouna op 1450 meter is het hart van de rozensteek en bekend om zijn jaarlijkse rozenfeest dat wordt bijgewoond door alle bewoners uit de Dadès-vallei. Hierbij wordt gevierd dat de rozen geoogst zijn. De blaadjes van deze oogst worden gebruikt voor de productie van rozenwater en als grondstof voor de parfumindustrie.

Verslag
Vandaag steken we de Atlas over: 200Km waarvan 75 met de fiets. We vertrokken met de busjes om 8h. Aanvankelijk was er hier en daar nog wat groen maar eens in de bergen werd het landschap ruw en geërodeerd. Alles is okerkleurig.
Het fietsen vond ik zeer zwaar, vanwege de lange en zware klimpartijen. Maar we hebben genoten van het mooie landschap. Voor Chris en de meeste andere deelnemers was het bergop fietsen helemaal geen probleem.
Deze rit eindigde in de Rozenvalei (De andere kant van het Atlasgebergte) waar het bijna nooit regent. We logeren in een wel heel typisch Marokkaans hotel, geen probleem behalve dat het hier s’ nachts zo koud is.

large_P1090676.jpgPoging v. Chris om te voldoen aan de door onze gids opgelegde kledijnorm

Poging v. Chris om te voldoen aan de door onze gids opgelegde kledijnorm

Door het Atlas gebergte

Geplaatst door Jan Van Acker 12:58 Reacties (3)

11-11-2014 Marrakech - Imi n'Ifri

Dag 2

Programma van deze dag;
"We starten onze eerste fietstocht in Demnate, dat uitkijkt over een vallei met een olijvenplantage. Het traject van zo’n anderhalf uur brengt je naar de natuurlijke brug Imi n’Ifri, die deels is uitgesleten door de wadi. Als je in de kloof kijkt kun je het bijna niet voorstellen dat de waterstroom de veroorzaker is van zo een grote kloof. Er gaat een onverharde weg naar de bodem van het ravijn. Bij Imi n’Ifri overnachten we in een mooi gelegen riad."

Verslag
Om 6h30 op. Lekker ontbijt.
Onze gids gaf gisteren duidelijke instructies over wat wel of niet toegelaten fietskledij is in dit Moslimland: De knieën van de vrouwen moeten bedekt zijn! Zeker in de dorpen. (In Maleisië hebben wij ons daar destijds niets van aangetrokken. Wat wisten wij daar van?)
Rond 10h vertrekken met 3 busjes, 80 km door landbouwgebied : olijfbomen, akkerland, boeren die het land op een voor ons primitieve manier bewerken met paard en ploeg. S 'middags doen we een Picknick in een olijfboomgaard. De laatste 20 km doen we met de fiets.
De fietsen zijn van goede kwaliteit, de fietsrit is kort maar voor ons toch zwaar: voortdurend op en af door een prachtig okerkleurige landschap. De dorpen waar we door rijden zijn heel typisch, minder groezelig dan de dorpen in ZO Azië.
In de verte zien we het Atlasgebergte met besneeuwde toppen steeds dichterbij komen. Rond 17h komen we aan in een klein hotelletje bij Imni n'ifri nadat we een rivierkloof bezocht hebben. Zoals te verwachten was hebben de blote knieën geen problemen veroorzaakt

P1080785.jpgP1080775

Geplaatst door Jan Van Acker 10:42 Reacties (3)

10-11-2014 Amsterdam - Marrakech

Dag 1

16 °C

Met de Thalys van Antwerpen – Schiphol, een uurtje treinen, duur maar comfortabel. (2pers.€240 heen en terug, vergelijk met €67 voor een parking 10 dagen op de luchthaven)
Zowel trein als vliegtuig vertrokken stipt op tijd. We vliegen met Transavia (Boeing 737.800) De vlucht heen en terug kost voor 2 pers. €400. Bagage is extra te betalen (€20 per 15 Kg, drank of maaltijd niet gratis, stoel reservatie €16)
Ons vlucht: Parijs Nantes, Madrid, Sant Ander, Golf Van Biskaye,Tanger, Marrakech.
Nog 1,5 uur vliegen en we zijn er. De piloot meldt dat de temperatuur in Marrakech 16 °C bedraagt. We hopen dat het de komende dagen wat warmer wordt.
De zon is juist onder als we landen. In het hotel aangekomen worden we aan elkaar voorgesteld. Onze gids, een forse Hollandse geeft wat instructies waarna we enkele straten verder lekker Marokkaans gaan eten op een buitenterras. (couscous met kip en een fruitsap €10). Een van de Belgische deelnemers (Kathleen Huys van de radio) is jarig en dat wordt gevierd.
Het eten is lekker maar het wordt te koud om nog langer te blijven zitten. We sluiten de avond af met een bezoek aan de bekende markt van Marrakech.
Morgen volgt de eerste etappe : eerst 80km met de busjes en dan 20 km fietsen. Dat moet toch een makkie zijn ? Onze gids beweert nochtans dat de eerste dagen pittig zullen zijn ?
Check-In
Markt van Marrakech

Geplaatst door Jan Van Acker 16:21 Gearchiveerd in Afghanistan Reacties (2)

We vertrekken binnenkort (maandag 10 november 2014)

Vooraf

We kunnen geen afscheid nemen van fietsvakanties, blijft voor ons de mooiste manier om te reizen, om een land te bezoeken.
Myriam kwam op dit prachtig idee en heeft ons en een hele resem andere Belgen dit mountainbikeavontuur voorgesteld. Gevolg is dat het reisgezelschap mooi opgedeeld zal zijn tussen Vlamingen en Nederlanders.
Benieuwd wat het zal worden, het is onze eerste reis in Afrika. Deze keer met volgwagen en zonder fietsbagage!
Onze reisgroep zal ongeveer uit 20 fietsers bestaan.
Ik verwacht een aantal pittige ritjes.

Ons reisschema
Marrakech
19-11-2014
Marrakech – Amsterdam

Geplaatst door Jan Van Acker 14:08 Gearchiveerd in België Reacties (3)